5 marca 2017 sublimacyjny 2Comment

Zanim przybliżę podstawowe zasady przy wykonywaniu projektu do nadruku sublimacyjnego muszę wspomnieć o trybach koloru RGB i CMYK. Projekty stworzone w różnych trybach kolorów mają zupełnie inne zastosowanie. Tryb RGB wykorzystywany jest do tworzenia grafiki do użytku cyfrowego, natomiast CMYK służy do projektowania materiałów drukowanych. Najprościej mówiąc kolory RGB to kolor jaki widać na monitorze komputera /kolor tworzony przez światło/, CMYK to kolor wydruku /kolor tworzony przez farbę drukarską/. Oba tryby różnią się od siebie co widać poniżej.

RGB i CMYK

Tryb kolorów RGB

RGB to skrót stworzony z pierwszych liter angielskich nazw kolorów RED /czerwony/, GREEN /zielony/, BLUE /niebieski/.

Tryb RGB wynika z właściwości ludzkiego oka, w którym widzenie dowolnego koloru wywoływane jest przez zmieszanie w odpowiednich proporcjach trzech wiązek światła: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Dobierając odpowiednio proporcję można otrzymać szerokie spektrum barw pochodnych. Połączenie kolorów podstawowych trybu RGB tworzy biel, natomiast ich usunięcie – czerń.

RGB i CMYK

Tryb kolorów CMYK

CMYK to skrót pochodzący od podstawowych barw kolorów farb drukarskich Cyan, Magenta, Yellow, blacK.

Kolor w trybie CMYK powstaje w wyniku łączenia w odpowiednich proporcjach barw podstawowych. Kolor czarny w trybie CMYK na dobra sprawę można uzyskać mieszając kolory cyan, magenta, yellow, jednak w praktyce byłoby to nieopłacalne, dlatego dodano czwartą składową barwę – black. Wybrana barwę w CMYK-u określa się podając procentowy udział danej barwy podstawowej. Do druku czarnych elementów w praktyce stosuje się składową /C0 M0 Y0 K100/. Znane jest również pojęcie tzw. głębokiej czerni /C100 M100 Y100 K100/, jednak wiązałoby się to z nałożeniem 400% koloru.

Druk kolorami CMYK odbywa się metodą tzw. rastra, czyli nałożenia pojedynczych kropli 100% koloru w różnej wielkości i gęstości przy uwzględnieniu powierzchni nie pokrytych farbą, czyli białego tła. Z tej właściwości wynika jedna z cech druku sublimacyjnego – brak białego koloru oraz fakt, że na ostateczny efekt kolorystyczny ma wpływ biel przedmiotu, na którym wykonujemy nadruk np. biel kubka.

Wzór rastra

Zamiana trybów kolorów

Przy wykonywaniu projektów należy pamiętać, że trzeba go przygotować w trybie zgodnym do jego zastosowania – CMYK dla druku, RGB dla zastosowań cyfrowych. Przestrzeń RGB jest obszerniejsza niż CMYK, dlatego zamiana z RGB na CMYK wiąże się z redukcją skali kolorystycznej i utratą części wartości barwnych. Podobnie ma to miejsce przy konwersji CMYK do RGB, jednak w tym przypadku utrata ta jest mniejsza.

Spektrum barw

Przy wykonywaniu projektów w programie Corel Draw należy pamiętać, aby nie łączyć obu trybów w jednym projekcie np. zdjęcie w RGB, a tekst w CMYK.

Pliki tworzone w Adobe Photoshop w trybie RGB są mniejsze niż pliki w trybie CMYK. W tym programie graficznym niektóre funkcje działają wydajniej lub są przeznaczone wyłącznie do trybu RGB. Z tego powodu praktyczniej przygotować projekt w trybie RGB, a na końcu dokonać konwersji na CMYK i dokonać ewentualnej korekcji wybranych, odbiegających niezgodności koloru.

2 thoughts on “Wprowadzenie do zarządzania kolorem – tryb kolorów RGB i CMYK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *