Po teoretycznej informacji o trybach kolorów, nadszedł czas na test praktyczny, aby sprawdzić czy lepiej przygotować projekt w trybie RGB, czy CMYK?
Na potrzeby tego testu przygotowałem dwa pliki w programie Adobe Photoshop: jeden w trybie RGB, drugi w trybie CMYK. Nie dokonywałem konwersji z jednego trybu w druki, oba projekty od podstaw powstawały w dedykowanym im trybie kolorów. Oto efekt:
Jak widać na screenie powyżej projekt w trybie RGB charakteryzuje się kolorami o większej jaskrawości niż projekt wykonany w trybie CMYK. Warto zwrócić uwagę na procentowe składowe kolorów /lewa strona projektu/, a szczególnie wygląd czarnego koloru w zależności od „złożenia” go ze składowych 3C /cmyk, magenta, yellow/ oraz 4C /cmyk, magenta, yellow, black/. Wyraźnie widać, że do uzyskania głębokiej czerni konieczne jest mieszanie czterech składowych CMYK.
Oba projekty zostały wydrukowane bezpośrednio z programu Adobe Photoshop zgodnie z ustawieniami jak na screenie poniżej.
Kolory zarządzane są bezpośrednio z dokumentu, natomiast po stronie drukarki, kolory obsługuje sterownik drukarki. Dla trybu RGB kolorami zarządza profil sRGB IEC61966-2.1, natomiast dla CMYK – FOGRA27 (ISO 12647-2:2004).
Tak wyglądały wydruki obu projektów:
Jak widać sam kolor nie różni się dla trybu RGB i trybu CMYK. Jedyna różnica, której nie widać na zdjęciu to ilość tuszu sublimacyjnego, jaka została podana przez drukarkę. Wydruk tryby CMYK był wykonany większą ilością tuszu, co na wydruku przejawia się delikatnie ciemniejszą barwą danego koloru i skutkowało dłuższym czasem schnięcia wydruku. Większa ilość tuszu sublimacyjnego maskuje biały kolor papieru, na którym wykonany jest wydruk.
Oba projekty zostały przeniesione na standardowe białe kubki do sublimacji.
Oto efekt końcowy testu /kliknij w zdjęcie, aby je powiększyć/:
Zobacz drugą część testu o wpływie trybu kolorów projektu na nadruk sublimacyjny.
Witam
Mam pytanie
Czy istnieją profile kolorów dla drukarki EPSON L310 ?
Trudno stwierdzić czy istnieją 🙂 zawsze można je zrobić, tylko warto przeanalizować czy jest sens. Z doświadczenia widzę, że przy małoformatowej sublimacji profile kolorów nie wiele zmienią. Profiluje się przede wszystkim urządzenia „przemysłowe”, a nie małe domowe drukarki, przerabiane na drukarki sublimacyjne.