11 marca 2017 sublimacyjny 2Comment

Po teoretycznej informacji o trybach kolorów, nadszedł czas na test praktyczny, aby sprawdzić czy lepiej przygotować projekt w trybie RGB, czy CMYK?

Na potrzeby tego testu przygotowałem dwa pliki w programie Adobe Photoshop: jeden w trybie RGB, drugi w trybie CMYK. Nie dokonywałem konwersji z jednego trybu w druki, oba projekty od podstaw powstawały w dedykowanym im trybie kolorów. Oto efekt:

Projekt - test kolorów

Jak widać na screenie powyżej projekt w trybie RGB charakteryzuje się kolorami o większej jaskrawości niż projekt wykonany w trybie CMYK. Warto zwrócić uwagę na procentowe składowe kolorów /lewa strona projektu/, a szczególnie wygląd czarnego koloru w zależności od „złożenia” go ze składowych 3C /cmyk, magenta, yellow/ oraz 4C /cmyk, magenta, yellow, black/. Wyraźnie widać, że do uzyskania głębokiej czerni konieczne jest mieszanie czterech składowych CMYK.

Oba projekty zostały wydrukowane bezpośrednio z programu Adobe Photoshop zgodnie z ustawieniami jak na screenie poniżej.

Drukuj

Kolory zarządzane są bezpośrednio z dokumentu, natomiast po stronie drukarki, kolory obsługuje sterownik drukarki. Dla trybu RGB kolorami zarządza profil sRGB IEC61966-2.1, natomiast dla CMYK – FOGRA27 (ISO 12647-2:2004).

Tak wyglądały wydruki obu projektów:

Kolory wydruku

Jak widać sam kolor nie różni się dla trybu RGB i trybu CMYK. Jedyna różnica, której nie widać na zdjęciu to ilość tuszu sublimacyjnego, jaka została podana przez drukarkę. Wydruk tryby CMYK był wykonany większą ilością tuszu, co na wydruku przejawia się delikatnie ciemniejszą barwą danego koloru i skutkowało dłuższym czasem schnięcia wydruku. Większa ilość tuszu sublimacyjnego maskuje biały kolor papieru, na którym wykonany jest wydruk.

Oba projekty zostały przeniesione na standardowe białe kubki do sublimacji.

Oto efekt końcowy testu /kliknij w zdjęcie, aby je powiększyć/:

Zobacz drugą część testu o wpływie trybu kolorów projektu na nadruk sublimacyjny.

2 thoughts on “Wpływ trybu kolorów projektu na nadruk sublimacyjny cz.1

    1. Trudno stwierdzić czy istnieją 🙂 zawsze można je zrobić, tylko warto przeanalizować czy jest sens. Z doświadczenia widzę, że przy małoformatowej sublimacji profile kolorów nie wiele zmienią. Profiluje się przede wszystkim urządzenia „przemysłowe”, a nie małe domowe drukarki, przerabiane na drukarki sublimacyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *