17 lutego 2017 sublimacyjny 2Comment

Druk sublimacyjny jest nowoczesną technologią i od samego początku jego wynalezienia zaobserwować można bardzo dynamiczny rozwój, zarówno pod względem możliwości technicznych maszyn i urządzeń, jak i ilości gadżetów, które można znakować tą technologią. Jej popularność w ostatnich latach pozytywnie wpływa na tempo jej rozwoju. Technologia ta posiada wiele zalet, ale nie jest też bez wad.

Zalety technologii druku sublimacyjnego:

  • prostota – do rozpoczęcia wykonywania gadżetów z nadrukiem sublimacyjnym nie jest potrzebna żadna wiedza specjalistyczna; wystarczy posiadać zdolności manualne, gdyż to one głównie decydują o jakości gotowego produktu;
  • niski koszt uruchomienia produkcji – produkcję gadżetów z nadrukiem można rozpocząć w warunkach domowych, nie wymaga ona na początku specjalistycznego i stosunkowo drogiego sprzętu – sprawdź co potrzeba, aby rozpocząć wykonywanie nadruków w technologii sublimacji;
  • szybki okres zwrotu inwestycji – w związku z tym, że sprzęt do wykonywania nadruków nie jest stosunkowo drogi, a możliwości i zapotrzebowanie na tego rodzaju gadżety ogromne, gwarantuje to szybki zwrot inwestycji i duży potencjał rozwoju przedsięwzięcia;
  • stosunkowo krótki czas wykonania pojedynczego nadruku – nie licząc czasu przygotowania projektu oraz stanowiska pracy wykonanie pojedynczego nadruk trwa dosłownie kilka minut
  • możliwość wykonywania małych nakładów – opłacalność tej technologii rozpoczyna się już od jednej sztuki
  • trwałość nadruku – w związku z tym, że nadruk jest bezpośrednio związany z materiałem na jakim został wykonany, charakteryzuje się wysoką trwałością; koszulki z nadrukiem sublimacyjnym można prać wielokrotnie bez obawy o jego spranie, a kubki – myć w zmywarkach i nie martwić się o nadrukowany na nich wzór;
  • dostępność do niezbędnego sprzętu, materiałów i gadżetów do nadruku – w ostatnim okresie zaobserwować można duży rozwój firm oferujących kompleksowe zaopatrzenie w produkty niezbędne do wykonywania nadruków w technologii sublimacji.

Wady i ograniczenia druku sublimacyjnego:

  • brak białego koloru druku – nadruk sublimacyjny wykorzystuje tryb kolorów CMYK, w którym nie występuje biały kolor, a tym samym ogranicza się do wykonywania nadruków na białych przedmiotach; kolor biały w projekcie, na gotowym przedmiocie zawsze będzie miał taki kolor jaki jest przedmiot; nadruk sublimacyjny można wykonać również na jasnych przedmiotach pod warunkiem, że zastosujemy ciemne, kontrastowe kolory, ale należy się liczyć z niewielkim przekłamaniem kolorystycznym spowodowanym zastąpieniem białego tła;
  • konieczność druku wyłącznie na gadżetach dedykowanych do tej technologii – w związku z tym, że nadruk sublimacyjny można wykonać wyłącznie na polimerach, produkty naturalne np. ceramika, metal, drewno musza być pokryte specjalna warstwą polimerową umożliwiającą wykonanie nadruku; natomiast druk sublimacyjny na tekstyliach ogranicza się wyłącznie do materiałów sztucznych /poliester, PES/ lub posiadających w swoim składzie poliester np. 50% bawełny i 50% poliestru; istnieje możliwość wykonania druku sublimacyjnego na tkaninach bawełnianych – przedstawię to w późniejszych artykułach;
  • stosunkowo wysoki koszt jednostkowy – w porównaniu do wysokonakładowych produkcji, gdzie koszt jednostkowy przeliczany jest na cały nakład i wynosi dosłownie kilka groszy, w przypadku nadruku sublimacyjnego to już koszt od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych;
  • brak 100% powtarzalności przy produkcji wielkonakładowych – każdy gadżet musi być ręcznie oklejony i indywidualnie wygrzany w prasie lub piecu, stąd mogą wynikać niewielkie różnice w przesunięciu wzoru /kilka milimetrów/ lub niewielkie różnice kolorystyczne /do 5%/.

2 thoughts on “Jakie są wady i zalety technologii druku sublimacyjnego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *