3 grudnia 2017 sublimacyjny 0Comment

Jak panować nad kolorem w sublimacji?

Dzisiaj trochę informacji o oprogramowaniu tuszowej drukarki sublimacyjnej.

Na początku wyjaśnię tytuł dzisiejszego wpisu. „Jak panować …”, a dlaczego nie „Jak zapanować …” ???

Jeśli wykonujemy pojedynczy gadżet z nadrukiem sublimacyjnym nie ma problemu, bo jeśli kolor jest OK to klient jest zadowolony. Jeśli to większa seria np. firmowych kubków z logo, może wystąpić problem z kolorem kolejnych kubków. Więc jak zapanować na kolorem?

Przy małych drukarkach, które zostały wyposażone w CISS i zalane tuszem sublimacyjnym nad kolorem nie można zapanować. Dlaczego? Przy druku sublimacyjnym występuje zbyt dużo czynników mających wpływ na ostateczny kolor jaki otrzymamy na gadżecie z nadrukiem sublimacyjnym. Wstępem do tego artykułu jest wpis „Problem z kolorami nadruku – dlaczego kolory nie pasują?„. Pomijając kwestie związane z ustawieniami monitora i przygotowania projektu do nadruku, na kolor wpływają:

  • stan techniczny drukarki
  • różnice wynikające ze stosowania rożnych materiałów i parametrów sublimacji
  • ograniczenia technologiczne

Stan techniczny drukarki sublimacyjnej

Każde urządzenie podczas eksploatacji, po prostu się zużywa. Dla drukarek, o których teraz rozmawiamy zalecane jest częste drukowanie, aby zapobiegać zasychaniu tuszu i zapychaniu się głowic. Jednak z każdym drukowaniem zużywają się elementy mechaniczne i prędzej czy później drukarka nie nadaje się do użytkowania. Często słyszę opinię, że po 2 latach drukarkę sublimacyjną należy wymienić na nową – w sumie to racja i stosunkowo niewielki koszt.

Nie wiem czy warunki w jakich drukujemy można zaliczyć do stanu technicznego drukarki, ale w tym miejscu wspomnę, że na ostateczny kolor maja wpływ warunki w jakich drukarka sublimacyjna pracuje: temperatura i wilgotność. Zjawisko omówię w kolejnym akapicie.

Różnice wynikające ze stosowania różnych materiałów i parametrów sublimacji

Różnorodność materiałów, które są dostępne na rynku nie ułatwia sztuki panowania nad kolorem – tusz sublimacyjny lub papier do sublimacji różnych producentów, a nawet tego samego producenta /tylko z innych partii/ powodują różnice kolorystyczne.

Tusz sublimacyjny

Zwróćcie uwagę, że w różnych temperaturach zmienia się gęstość tuszu sublimacyjnego, im zimniej tym tusz jest gęstszy co wpływa na ilość jaka wypływa z głowicy i zostaje na papierze sublimacyjnym. Jeśli chcemy uniknąć różnic kolorystycznych wynikających z tego powodu, należy ustawić drukarkę i starać się drukować w stałej temperaturze i przy stałej wilgotności  szczegóły znajdziesz tutaj.

Tusz sublimacyjny „starzeje się” co również ma duży wpływ na kolor. Kolory uzyskiwane z nowego tuszu są inne niż ze starego. Najszybciej „starzeje się” MAGENTA. Dlatego nie warto kupować dużych ilości tuszu sublimacyjnego – lepiej mniej, a częściej. Nie ma jednak pewności jak długo tusz sublimacyjny był magazynowany u naszego dostawcy. Tusz sublimacyjny powinien zachowywać swoje właściwości w okresie do 6 miesięcy od otwarcia fabrycznie zamkniętego opakowania. Warto jednak zapytać sprzedawcę o datę ważności tuszu i jeśli stwierdzimy, że tusz „zestarzał się” dużo szybciej, może czas pomyśleć o zmianie dostawcy?

Zdradzę jeszcze jeden trick związany z tuszem sublimacyjnym – warto co kilka dni podnieść system stałego zasilania i delikatnie zamieszać tusz, tak aby unieść elementy pasty pigmentowej, które osiadły na dnie zbiorniczka z tuszem. Nie należy jednak mocno wstrząsać zbiornikiem, aby do tuszu nie dostawały się pęcherzyki powietrza, które wpływają na utlenianie się tuszu i szybszą utratę jego właściwości.

Papier sublimacyjny

Papier sublimacyjny rożnych producentów również może inaczej odzwierciedlać kolory na gotowym nadruku sublimacyjnym. Należy jednak pamiętać o tym, że nie można sugerować się kolorem na papierze – najważniejszy jest kolor jaki otrzymamy na gotowym gadżecie z nadrukiem. Jeśli kolor na papierze sublimacyjnym jest blady, nie znaczy to że sam nadruk również będzie blady. Papier należy przechowywać w miarę możliwości w stałej temperaturze i niskiej wilgotności. Osobiście przechowuje papier w zamykanych woreczkach strunowych i do druku wyciągam tylko potrzebną ilość – nie zostawiam papieru w drukarce po zakończeniu pracy. Już niedługo na blogu opublikuję artykuł z testów papieru sublimacyjnego różnych producentów dostępnych na naszym rynku.

Parametry sublimacji 

Tematykę wpływu parametrów sublimacji szczegółowo opisałem w artykułach: „Temperatura oraz czas druku w technologii sublimacji” oraz „Jak prawidłowo dobrać docisk przy wykonywaniu nadruku sublimacyjnego?„.

Ograniczenia technologiczne

Podstawowe ograniczenie technologiczne w druku sublimacyjnym to brak białego koloru. Nie wykonujemy białego poddruku, w sublimacji kolor biały to kolor przedmiotu. Jak wiadomo biały, białemu nie równy więc ma to również wpływ na nadrukowany na nim kolor.


Po tym wstępie, może trochę przydługim, widać jak wiele czynników ma wpływ na ostateczny kolor nadruku sublimacyjnego. Nie jesteśmy w stanie na nimi zapanować. Z pomocą jednak przychodzi na standardowy sterownik drukarki, w którym mamy możliwość ingerencji w ustawienia koloru i próbę panowania nad kolorem.

Nie podam gotowych ustawień – każdy musi je dobrać osobiście – na podstawie prób i błędów, w zależności od używanego tuszu sublimacyjnego, papieru do sublimacji, gadżetów, na których wykonywany jest nadruk i własnych preferencji kolorystycznych.

Ustawienia kolorów znajdują się w zakładce „Preferencje drukowania” – klikamy prawym przyciskiem myszy w ikonę drukarki sublimacyjnej w tym przypadku EPSON WF-3010 i wybieramy – Preferencje drukowania:

preferencje drukowania

W zakładce „Główne” na kolor nadruku sublimacyjnego zasadniczy wpływ maja dwa ustawienia „Typ papieru” oraz „Jakość

ustawienia drukarki

Wybór typu papieru oraz jakości decyduje o ilości tuszy sublimacyjnego, który dociera do papieru sublimacyjnego. Proponuję samemu przetestować, które ustawienie jak najbardziej optymalne do używanego papieru sublimacyjnego. Sam korzystam głównie z dwóch ustawień: papiery zwykłe oraz Epson Matte – gdy chcę uzyskać głębokie czernie na błyszczących powierzchniach. Drugie ustawienie podaje trochę więcej tuszu, więc należy uważać czy zbyt duża jego ilość nie wpływa na czystość samego wydruku.

Więcej ustawień koloru można przeprowadzić w zakładce „Więcej opcji

Przed przejściem do zakładki „Korekta koloru” > „Zaawansowane” należny zwrócić uwagę, aby pole wyboru przy „Duża szybkość” było odznaczone.

korekta koloru

Najwięcej możliwości korekty koloru znajduje się w zakładce „Zaawansowane

korekta koloru Epson

W tym miejscu jest możliwość wyboru czy chcemy zarządzać kolorem w sterowniku drukarki „Kontrola kolorów„czy w programie graficznym „Bez dopasowania kolorów„. Kolejna opcja Adobe RGB czy EPSON Vivid? Oczywiście Adobe RGB.

Czym jest Gamma?

Komputer przekazuje drukarce informacje o kolorze. Idealną sytuacja byłoby gdyby kolor widoczny na monitorze był dokładnie taki sam w druku – taka sytuacja niestety nie istnieje. Informacje nie jest przekazywana jak 1:1 i stąd wynikają rozbieżności kolorystyczne. Oczywiście na bok odkładamy rozważania o kalibracji monitora itp. W skrócie gamma to relacja pomiędzy informacją o kolorze wychodzącym z komputera i odbieranym przez drukarkę.

Tak to wygląda w teorii:

korekta-gamma EPSON

Tak to wygląda w praktyce:

korekta-gamma-foto

Korekcja gamma przeprowadzania jest automatycznie, jednak korekcja korekty gamma dla różnych urządzeń może być inna – stąd możliwość samodzielnego ustawienia tej korekcji.

gamma

 

Oczywiście informacje o gamma potraktowałem bardzo ogólnie, ponieważ nie ma sensu rozpisywać się o gamma w kwestii druku sublimacyjnego.
Jest to temat związany bardziej z interpretacja kolorów przez monitory komputerowe, jednak warto wiedzieć za co to ustawienie odpowiada i co oznacza gamma=1.8 i gamma=2.2

 

 

 

Poniżej ustawień gamma dochodzimy w końcu do ustawień umożliwiających panowanie nad kolorem. Wybierając odpowiednio „Koło kolorów” lub „Suwak” odpowiednio do swoich preferencji mamy możliwość korekty: jasności, kontrastu i nasycenia oraz „ilości koloru” CYAN, MAGENTA i YELLOW jakie trafiają bezpośrednio na papier do sublimacji w drukarce.


Jak widzicie nie ma 100% przepisu jak zapanować nad kolorem w sublimacji. Celowo pominąłem temat profili kolorów, osobiście uważam je za zbędne przy nieprofesjonalnych drukarkach, takich jak przerobiony na drukarkę sublimacyjną EPSON. Każdy sam musi metodą prób i błędów dojść do ustawień, z których będzie zadowolony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *